לקחים ממבצע "שומר החומות": ראש רח"ל חושף את התרחישים שיתורגלו

קובי פינקלר No Comments on לקחים ממבצע "שומר החומות": ראש רח"ל חושף את התרחישים שיתורגלו

תדרוך משותף של רשות החירום הלאומית יחד עם פיקוד העורף לקראת התרגיל הלאומי שיתורגל יחד בימים הקרובים | הלקחים ממבצע שומר החומות, אירועים רב זירתיים, וסינכרון עם משטרת ישראל | כל הפרטים מהתדרוך ראשי מטות פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית

פיקוד העורף צילום: פלאש 90\\David Azagury/U.S.
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

תרגיל עורף לאומי עתיד להתקיים בימים הקרובים במסגרתו ישתתפו כלל גופי הביטחון בישראל, ויתרגלו תרחישים בשיתוף פעולה מלא. הכוחות יתרגלו מספר תרחישים, במסגרתם יממשו לקחים ממבצע 'שומר החומות'.

ראש מטה פיקוד העורף תא"ל איציק בר אמר עם פתיחת התרגיל: "אפתח בסקירה קצרה, ישלים אותי ראש רח"ל ממשרד הביטחון בכל ההיבט האזרחי עסקי. אפתח ואגיד שהייחודיות בתרגיל הנוכחי שעתיד להתקיים ב11.4-10.31,הוא אחד, זה מנהלת משותפת בפעם הראשונה של רח"ל ופקע"ר, יחד עם משטרת ישראל, כב"ה, מד"א, כלל משרדי הממשלה משחקים בתרגיל".

נבחן את יישום ההמלצות של ועדת אבי מזרחי, זה אומר את התיאום של רח"ל כגוף מטה לבין פקע"ר כגוף אופרטיבי. אנחנו נבחן את מה שלמדנו וחווינו בעוצמות שלא הערכתי בהקשר של זירת הפנים. התרגיל יפגוש את צה"ל אחרי מספר ימים שבו המשרד לביטחון פנים מתרגל עם משטרת ישראל אירועים בזירת הפנים. מה שמטריד אותי כרמ"ט פקע"ר ואיך אנחנו הולכים לבחון את האתגרים, את מרחב המוטרדות

בתרגיל: אחד, זה כל סוגיית החמושים המדויקים והשפעה על רציפות התפקוד ורכיבים בעולמות ההתרעה. הסוגיה השנייה זה קצב האש ויכולת המימוש של חיזבאללה בירי מאוד מאסיבי לתאי שטח נתונים גיאוגרפיים, אני יכול להשתמש בביטוי של כתישת קו המגע, ירי ממוקד על יישובים סמוכי גדר. אוכלוסיות מיוחדת ממוסדות בריאות ורווחה במרחב הצפון, עומס על בתי החולים בגזרה הצפונית.

דבר נוסף, לראות איך מממשים את לקחי שומר החומות, ביצענו תהליך למידה מאוד משמעותי עם הרבה מאוד תחקירים, התרגיל הזה הולך לבחון את מימוש הלקחים. אם אני מתרגם את המרחבים המטרידים לאופן התרגול, ראשית, נרצה לתרגל את כל הטמעת הלקחים של שומר החומות מבחינת ההתרעה. מבחינתי תרחיש הדגל – הולכים לתרגיל במהלך יום רביעי בפעם הראשונה תרגיל התרעה בבוקר ובערב, כל אותן רשויות ששינינו להן את זמן הכניסה למרחב המוגן, נתרגל אותן, וכל אותן רשויות שפיצלנו את אזורי ההתרעה, באשקלון לדוגמה היה בשומר החומות אזור התרעה אחד ופיצלנו את העיר לשלושה אזורי התרעה, זה הולך להיות מתורגל.

אנחנו נתרגל גם את כלל הפלטפורמות של פקע"ר מהצופר האישי שהוא אפליקציה דרך פורטל חירום וכלל המרכיבים השונים.

הסוגיה השנייה זה ההתמודדות עם קצב אש מאוד משמעותי על היישובי סמוכי הגדר, נתרגל באופן משותף פינוי וקליטה של האוכלוסייה. השהייה במיגון מתמשך כתוצאה מהיקפי ירי – נבצע לראשונה את גדוד הסיוע האזרחי, גדוד לוגיסטי שכל תפקידו לתמוך במרחב האזרחי, מתבסס על אמצעים שלא תלויים במשאבי צה"ל, נרכשו בשת"פ של פקע"ר, משרד הפנים ורח"ל כדי גם לאפשר אספקה לאזרחים ששוהים בשהייה ממושכת במיגון וגם לסוגיות נוספות.

לגבי אתגר בתי החולים נעשה תרגיל, נפנה נפגעים, נשתמש בחיילים שידמו פצועים, גם פינוי רכוב וגם מוסק, נתרגל את תהליך הקליטה בבתי החולים במרכז הארץ. נתרגל את כל התהליך – מהתכנון ועד הקליטה. אנחנו מתרגלים כי אנחנו מבינים שבתי החולים כנראה יקלטו לא מעט נפגעים, גם אזרחים וגם כוחות צבא. אזרחים מאוד משמעותי, הוא לקח מרכזי שלא פעל טוב במלחמת לבנון השנייה. סוגיה נוספת הוא העבודה המשותפת עם רח"ל, נבצע הערכות מצב משותפות, לייצר את התמונה הלאומית ברמות השונות ודרך הפעולות האופרטיביות של כוחות פקע"ר.

ראש רח"ל במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') יורם לרדו התייחס גם הוא לתרגיל הלאומי והוסיף: אנחנו באירוע היסטורי, זו הפעם הראשונה שאנחנו מקיימים תדרוך משותף של רח"ל יחד עם פיקוד העורף לקראת התרגיל הלאומי. אני מאוד שמח על כך, כי זה באמת ביטוי לעבודה משותפת ולהיתוך משותף, שאעמוד עליו בהמשך. התרגיל הזה מבחינתנו מתקיים בעיתוי מצוין, כי יש פה התלכדות של כמה דברים, שביחד נותנים לנו נקודת ייחוס לגבי, איך להתאמן, על מה וכיצד לתרגל את הגופים השונים.

בראש ובראשונה אני שמח לבשר שתרחיש הייחוס המצרפי לעורף אושר ע"י שר הביטחון בשבוע שעבר. התרחיש שגיבשנו יעשה כעת את דרכו במעלה אישור הקבינט וראש הממשלה, אבל יש לנו מסמך, שאליו אנחנו יכולים להתייחס ולהעריך כיצד תיראה מלחמה רב זירתית על כל היבטיה ומשמעויותיה. תרחיש הייחוס הזה נותן לנו אמות מידה ברורות, אילו אירועים נחווה במלחמה רב זירתית, כיצד לקיים את התרגיל, לכוון ולדייק אותו באופן שבאמת יהיה אפקטיבי.

לתרחיש הייחוס העדכני הוספנו את הזירה הפנימית, כלקח ממבצע "שומר החומות". את היום הראשון של התרגיל נקדיש, רובו ככולו, למשטרת ישראל ולטיפול בהפרות סדר על רקע לאומני, רב זירתי. זה יהיה יום שמשטרת ישראל תחדד את האתגרים שעומדים בפניה, על מנת לדייק את בניין הכוח שלה להתמודדות עם התרחיש הזה.

הדבר הבא, כמו שהציג רמ"ט פקע"ר, זו תפיסת הניהול המשותף של רח"ל ופיקוד העורף. אחרי שנה שלמה של עבודה משותפת, בניית תפיסת הפעלה משותפת ואירוע של "שומר החומות" שחווינו וניהלנו יחד, היום  אנחנו מחודדים ביכולת שלנו לעבוד יחד באותו מרחב ולהביא סינרגיה,  גם בניהול האופרציה על ידי פיקוד העורף, גם בגיבוש תמונת מצב הג"אית ומשקית וגם ביכולת לחבר את כלל הרשויות הייעודיות ומשרדי הממשלה כנותני שירותים ולסגור את המעגלים בין הצרכן ליצרן. זה משהו שהתלכד לכדי כלים ומוכנות ונתרגל אותו בתרגיל הזה.

תרגיל העורף הלאומי הוא הזדמנות מצויינת לכל משרדי הממשלה להבין את המשמעויות המשקיות של מלחמה רב זירתית, החל מפגיעות ושיבושים מהותיים במשק האנרגיה. אנחנו מדברים בתרחיש שגיבשנו על הפסקות חשמל ארציות של 24 שעות והפסקות חשמל מקומיות של 72 שעות ועל עוד היבטים כאלה ואחרים של רציפות התפקוד, כמו 3,900 שריפות ביום או בעיות קליטה ברשת הסלולרית כתוצאה מפגיעה במשק האנרגיה.

במסגרת התרגיל נתרגל לראשונה את ועדת המל"ח (משק לשעת חירום) העליונה בראשות שר הביטחון. נעלה סוגיות תרגיליות לוועדה והיא תצטרך לקבל החלטות של תיעדוף מאמצים וסדרי עדיפויות במשק.

חלק נכבד מהשיבושים שנתרגל נובעים מפגיעה קינטית וגם מתקיפת סייבר, שייצרו פגיעה ושיבושים ב"מאפשרים" הלאומיים. החל ממשק האנרגיה שהוא מאפשר קריטי, שכן הוא ראשית הצירים להכל, לתקשורת, לייצור ואספקה וכן הלאה. פגיעת טילים מדויקת שעלולה לייצר הפחתה משמעותית ביכולות של המדינה, בייצור והולכה של אנרגיה, ביכולות התקשורתיות וכך גם תקיפות סייבר. כל הדבר הזה יתורגל.

שיבוש משמעותי ביכולת הרציפות התפקודית וביכולת אספקת השירותים החיוניים לאזרח, זה לב ליבו של התרגיל. זה האיום והתרחיש המצרפי למרחב האזרחי. על סמך תרחיש הייחוס הזה נתרגל את כלל המערכות, את משרדי ממשלה, רשויות ייעודיות וכמובן המרחב האופרטיבי של פיקוד העורף.

לסיכום, יש לנו המון חומר כדי לאחד יכולות וליצור תרגיל אפקטיבי שממנו כל גוף יילך וילמד הכי טוב שאפשר את הדברים שהוא צריך לעשות.



0 תגובות